25 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات استئوپروز

دانشگاه علوم پزشکی تهران

تقدیر از عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استئوپروز در جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران

جشنواره پژوهش و فناوری

در سی و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، دکتر نوشین فهیم فر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به عنوان مجری برتر ارتباط با صنعت و جامعه انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، این جشنواره هر ساله توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و به منظور تقدیر از زحمات پژوهشگران در حیطه های مختلف و نیز ارج نهادن به تلاش علمی مجریان طرح های ارتباط با صنعت و جامعه در جهت رفع نیازهای کشور برگزار شده و در آن دو برگزیده از دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی می شوند.

در جشنواره سال 1402، از دکتر اکرم پورشمس و دکتر نوشین فهیم فر به عنوان منتخبین دانشگاه علوم پزشکی تهران قدردانی شد.

این جایزه به منظور تقدیر از دکتر نوشین فهیم فر به عنوان فعالیتهای پژوهشی و اجرای طرح ارتباط با صنعت " پایلوت استقرار نظام مراقبت و پیشگیری از شکستگی ثانویه در کشور" که در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به تصویب رسیده است ،اهدا شد. این طرح در ارزشیابی سالانه فعالیت های پژوهشی مراکز تحقیقات در کشور، به عنوان یک طرح فراآکادمیک، امتیاز بالایی کسب نموده است.

شکستگیهای استئوپروتیک بار اقتصادی بسیار بالایی به جامعه و نیز خانواده ها وارد می نمایند. مستندات دال بر آن است که وقوع یک شکستگی، شانس رخداد شکستگی ثانویه را در فرد به میزان زیادی افزایش می دهد.  از آنجا که تقریبا نیمی از شکستگیهای استئوپروتیک در بین افرادی که پیش از این سابقه ی شکستگی داشته اند اتفاق می افتد با ارائه ی خدمات مناسب در افراد مبتلا به شکستگی، می توان تا حد زیادی تعداد شکستگیها را در کشور کاهش داد.

در این طرح پایلوت، نسخه ی بین المللی ارائه ی خدمات یکپارچه‌ی شکستگی که به عنوان مدلی برای یکپارچه‌سازی کلیه‌ی خدمات مورد نیاز برای پیشگیری از شکستگی ثانویه طراحی شده است، بومی سازی شده و در حال حاضر با نام استئوپاد در کشور ایران شروع به فعالیت کرده است. این خدمت با هدف شناسایی استئوپروز در بیماران مبتلا به شکستگی و ارائه خدمات مورد نیاز برای پیشگیری از شکستگی های ثانویه در این بیماران معرفی شده است. در استئوپاد با تکیه بر ارزیابی جامع، اقدام هدفمند و پیگیری مناسب، اطمینان حاصل می شود که بیماران از درمان به موقع استئوپروز و خدمات مرتبط نظیر پیشگیری از زمین خوردن بهره مند می شوند. گسترش برنامه و اجرای درست آن می تواند ضمن کاهش تعداد زیادی از موارد شکستگیهای جدید استئوپروتیک، کمک شایانی به کاهش هزینه های مرتبط با مدیریت شکستگی در کشور داشته باشد.

 

 

کبری گرگانی فیروزجاه
تهیه کننده:

کبری گرگانی فیروزجاه